Folk er så skremmende redde for sitt eget beste

Posted: January 29th, 2010 | Author: William Viker | Filed under: Common, Hverdagsbloggen, Norske innlegg | Tags: , , , , , | 17 Comments »

VG http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=588988 skriver om en full t-banevogn med mennesker og en far som åpenlyst mishandlet sønnen sin.

Jeg blir så jævlig provosert av dette her! Hva er det som feiler folk? Det skal da ikke være mentalt mulig å gjøre noe sånn som dette? Og, nei, jeg snakker ikke om den mentalt forstyrra faren, men om alle disse andre menneskene (utenom Maria Lundin heldigvis) som bare satt stille og så på at dette foregikk?

Sånt som dette her skjer hver eneste dag over alt. Jeg klarer bare ikke sette meg inn i hvordan folk flest kan være så egoistiske og bry seg så lite om andre mennesker? Dette handler selvfølgelig ikke bare om stygge voldssaker som dette her, men også andre hverdagslige saker.

- Minner meg på en gang jeg stod og skulle inn i en leilighet i byen, og ikke hadde nøklene. Det var litt ut på natta, jeg hadde både dress og slips – og jeg spurte veldig pent et ungt svensk par som skulle inn samme oppgang om de ikke kunne slippe meg inn der jeg skulle siden jeg ikke hadde nøkler. Jeg vet ikke hva som virket mistenkelig i dette tilfellet, men den svenske gutten svarte “Jada! To sekunder, jeg kommer tilbake (litt skeptisk)” smalt igjen døra, og kom aldri ned igjen. FAEN for en feig jævel.

- Mang en gang jeg har kjørt i Oslo har jeg kommet over fortvilte folk som prøver å stoppe biler for å få starthjelp. Og bilistene ser bare skremt på dem sier -”beklager!” og forter seg videre før de i det heletatt har prøvd å høre på hva man trenger hjelp til. Hva er det som skjer i hodene til folk da?

En gang ble jeg stoppet av en kar som hadde prøvd å få hjelp i en TIME, og var overlykkelig da jeg stoppet i de TO MINUTTENE det tar å få opp panser, på med kabler, få fyr på bilen hans, av med kabler og.. vips! Ferdig! Dette burde da være en selvfølge for folk som ikke har UTROLIG dårlig tid til et eller annet?

Kan komme på uendelig med “nei, best å passe på seg selv”-tilfeller jeg har opplevd både hjemme, på reiser og på jobb. Men, tror dere skjønner greia.

Vil bare understreke helt på slutten at byfolk er værst når det gjelder dette.

*grynt*


17 Comments on “Folk er så skremmende redde for sitt eget beste”

  1. 1 PolitiskSelvmord said at 13:34 on January 29th, 2010:

    “- Mang en gang jeg har kjørt i Oslo har jeg kommet over fortvilte folk som prøver å stoppe biler for å få starthjelp. Og bilistene ser bare skremt på dem sier -”beklager!” og forter seg videre før de i det heletatt har prøvd å høre på hva man trenger hjelp til. Hva er det som skjer i hodene til folk da?”
    SVAR: Dette er noe mange banditter bruker som en klassisk svindel, de får folk til å stoppe for å hjelpe dem med bilen, så raner de vedkommene og stjeler bilen deres. Er det rart folk blir skeptisk?

  2. 2 Linda S said at 14:09 on January 29th, 2010:

    Akkurat det personen over meg sier er sant, iallefall vet jeg at på sørlandet er det mange bander som raner mennesker på den måten. Men utover det er jeg helt enig med deg, vi lever i et egoland.. Det er forferdelig, men husk på at det er likt for oss alle og vi må ikke ta det personlig. Vi får bare stå for egen regning, og som deg hjelper jeg så sant jeg kan…
    Hadde en kjempefin opplevelse i byen her om dagen, en 500 lapp falt ut av lomma mi mens jeg gikk, da ropte ei jente som gikk bak meg, jeg snudde meg, og så at hun plukket 500 lappen opp til meg. Kunne så enkelt tatt den.. Så noen fine folk har vi i dette landet

  3. 3 Dorthea said at 14:19 on January 29th, 2010:

    Det er lettere å se en annen vei, men det betyr ikke at det er det riktige å gjøre.

  4. 4 Dorthea said at 14:20 on January 29th, 2010:

    Den som tier samtykker, sies det – og dersom man ser vold og ikke griper inn – så er man likså mye med på det. Det er kanskje lettere å se en annen vei, men det betyr ikke at det er det riktige å gjøre.

  5. 5 William Viker said at 14:36 on January 29th, 2010:

    Svindel eller ikke, da får man bare være litt mer oppmerksom på hva som foregår, istedet for å suse rundt i sin egen tåke.

    @PolitiskSelvmord & @LindaS:
    - Jeg syntes igrunn det er feil å tenke “ja, det er sikkert noen skurker! Best å komme seg bort herfra!”. Folk får utrolig mye ulv-ulv propaganda fra media. Folk bør oftere tenke over om man faktisk opplevd noe slikt selv? (og om man har, greit nok. Da har man uflaks – sånt skjer i et ikke-perfekt samfunn. enkelt og greit.)

  6. 6 Betenkt said at 14:37 on January 29th, 2010:

    PolitiskSelvmord>

    Er du virkelig så feig at du stenger en som ikke er enig i dine uttalelser og meninger – men som samtidig argumenterer saklig og uten tegn til aggresjon ute av din blogg?

    Du er et paradox på deg selv!

    Viser til: http://politiskselvmord.com/2010/01/19/stakkars-narko-jenter/

    I tillegg var det en del innlegg han har slettet fordi han ble satt fast enda mer…

  7. 7 MTS said at 15:07 on January 29th, 2010:

    Jeg tror nok at de fleste som satt i den t-bane vognen er av samme oppfatning som dere. Og det er utrolig enkelt å sitte å si både det ene og det andre når man sitter trygt hjemme, men vet dere virkelig hvordan dere ville reagert selv i den situasjoen?

    Jeg er helt enig i at vold mot barn er helt uakseptabelt, men samtidig så vet jeg ikke hvor mye jeg kunne ha innvolvert meg i en slik situasjon desverre og grunnen er enkel:

    Om volden ble tatt ut over meg så kunne det jo hende at jeg selv ikke ville nådd frem til sfo for å hente min egen sønn og hva skulle da skjedd med han? Hvor skulle han tatt veien om jeg endte opp på sykehus?

    Men til gjengjeld ville jeg nok ha ringt politet så fort jeg følte meg trygg, men har ikke helt tro på at det ville hjelpt så mye saken ville vel bare bli henlagt i mangel på bevis.

  8. 8 William Viker said at 15:34 on January 29th, 2010:

    @Betenkt: Liker ikke kommentar-sletting pga uenighet selv, så innlegget ditt skal få lov til å ligge her – uansett hvor irrelevant ;)

  9. 9 Betenkt said at 15:36 on January 29th, 2010:

    William>
    Takk for det! :)

  10. 10 Steinar said at 15:44 on January 29th, 2010:

    Det er dessverre trenden i samfunnet. Bryter du inn og må ta igjen, er det ofte du som blir anklaget av ordensmakten og taper på den måten.
    Kniver er meget vanlig blant de fremmedkulturelle og de liker å bruke dem, samt at de ferdes i flokker.
    Ta dem alene, og de er som klynkende smågriser.

  11. 11 PolitiskSelvmord said at 16:01 on January 29th, 2010:

    “- Jeg syntes igrunn det er feil å tenke “ja, det er sikkert noen skurker! Best å komme seg bort herfra!”. Folk får utrolig mye ulv-ulv propaganda fra media. Folk bør oftere tenke over om man faktisk opplevd noe slikt selv? (og om man har, greit nok. Da har man uflaks – sånt skjer i et ikke-perfekt samfunn. enkelt og greit.)”
    SVAR: Det er kanskje feil å tenke slik. Men faktum er dessverre at slike hendelser skjer ofte langs veiene. Samme gjelder å ta opp haikere. Gjør du det? I såfall, hvorfor ikke?

    “Er du virkelig så feig at du stenger en som ikke er enig i dine uttalelser og meninger – men som samtidig argumenterer saklig og uten tegn til aggresjon ute av din blogg?”
    SVAR: Jeg ønsker bare å få leve i fred, derfor stenger jeg ute mennesker som mener at de eier mitt liv, selv etter at jeg har prøvd (i ditt tilfelle timesvis) å snakke fornuft i dem.

    “I tillegg var det en del innlegg han har settet fordi han ble satt fast enda mer…”
    SVAR: På bloggen min sletter jeg ingen innlegg ved mindre de er direkte personangrep eller lite gjennomtenkte spydigheter fra fascister.

    Jeg satt heller ikke fast på noen av spørsmålene dine, tvert i mot fant jeg ut at du er for hjernevasket til å diskutere med. Vær glad jeg faktisk gadd å svare på så mange av dine kommentarer som jeg gjorde, for hvis jeg skal være helt ærlig: Du hadde rotet deg så langt ut i jungelen at du sikkert kunne oppdaget en ny urbefolkning.

    Lev livet ditt du, men når du kommer opp mot folk og sier “jeg eier ditt liv”, da må du regne med å bli utestengt. Sånn oppførsel er overhodet ikke akseptabelt.

  12. 12 Betenkt said at 16:33 on January 29th, 2010:

    Jeg EIER ditt liv fordi jeg mener et samfunn må være bygget opp ved en ordning som betaler felles goder for innbyggerne?

    Jeg? Fascist? Da må du virkelig slå opp det ordet før du “slenger rundt deg” med uttrykk du har hørt på nyhetssendinger.

    Haha… Personangrep? Spydigheter? Er det værste jeg har hørt! Du er meg en merkelig, liten skrue. Du har slettet flere innlegg som stilte dine argumenter heller svake, hvor du ikke kunne komme med flere motargument rett og slett fordi de falt på sin egen urimelighet – men deg om det!

    Er det bare meg som finner det som et paradox at “PolitiskSelvmord” mener at jeg styrer livet hans med å ikke ville ha en legalisering av narkotiske stoffer her i landet – mens han nekter meg på en offentlig side å uttrykke mine meninger hvor jeg argumentere mot hans?

    Men jeg er ikke interessert (sikkert ikke eier av denne siden heller) å ta denne diskusjonen her – til det har jeg for mye respekt for andre bloggere.

    Hadde vært interessant om andre som gikk inn på siden til “PolitiskSelvmord” hadde funnet hans tankemåte mildt sagt underlig…

    Peace out!

  13. 13 PolitiskSelvmord said at 18:53 on January 29th, 2010:

    Betenkt: Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å få fram her på denne bloggen. Jeg kommenterte bare på William sitt innlegg og plutselig får jeg en svært skyllebøtte rettet mot meg? Det virker nesten som om du er sur og gretten fordi du brøt reglene på siden min?

    Dersom du mener at jeg har feil i argumentasjonen min noen steder må du gjerne påpeke det på bloggen min når du blir unbannet i morgen. Men dersom du fortsetter med personangrepene og avfeing av argumenter fordi du ikke “føler” at det er riktig, ja da må du belage deg på en lengre utestengelse.

    Bloggen min er forøvrig 100% privat, og dersom jeg ikke liker trynet på noen har jeg full rett til å sperre dem ute. Dette blir mitt siste innlegg her om denne saken.

  14. 14 Betenkt said at 19:26 on January 29th, 2010:

    Si hva du vil – det er laaaangt fra bare meg som mener du er “ute på feil spor” eller har “sporet av” rettere sagt (kan være noe i det 99% sier til deg?!).

    Men retten din (og min) til å uttale deg (oss) om hva du (vi) vil skal jeg forsvare til evig tid – da jeg imotsetning til deg mener demokrati er veien å gå.

    Walk on…

  15. 15 Betenkt said at 19:29 on January 29th, 2010:

    Og for å svare på spørsmålet ditt:
    Nei, jeg er verken sur eller gretten – mer oppgitt – men føler jeg aldri var i nærheten av noen som helst “strek”, men heller at du kastet meg ut da du ikke hadde argumenter igjen og møtte deg selv i døra.

    Bloggen din skal du få ha for deg selv – da du uansett viker unna sterke argumenter du ikke klarer å svare på.

    Men dette kan vi snakke om til “mannen med gjåen” roper på oss – og det gidder ikke jeg kaste bort tiden min på.

    God bedring!

  16. 16 Frk. Speilvendt said at 23:28 on January 29th, 2010:

    Har vitsa om deg (siste innlegg) :)

  17. 17 Vetle said at 23:51 on January 29th, 2010:

    Bestemoren min på 93 falt når hun skulle over en fotgjengerovergang, og ble liggende litt ute i veien uten å kunne reise seg, mens bilene kjørte forbi. Ja, det var noen som stoppet, men de fleste ga faen.

    Var også noen som maste på meg på bussen her en dag, fordi jeg ga ei dame på krykker plass og tid til å sette seg.

    Men så lenge det er noen som bryr seg, så er det kanskje håp. Alt var så mye bedre i gamle dager, osv?

Leave a Reply